lillaminasims

Direktlänk till inlägg 23 maj 2011

Gör eget tryck på plagg

Av tezz - 23 maj 2011 19:30

För att kunna göra det som kommer att göras i denna tutorial så behöver du

TSR Workshop och ett bildprogram som kan läsa DDS filer  Läs vad som behövs

här på: starten  Där får du även tips på vilka bilder som är lättare att använda om

man är ny började med photoshop som jag använder.


Vissa av er kommer att tycka att det här är komplicerat, andra lite lättare och en del kanske redan kan.

Det är mycket lättare än det ser ut att vara!!!

Men jag tror att du lättast klarar av det här om du först har alla grejer, läser igenom denna tutorial/guide och sedan gör allting stegvis samtidigt som du kollar tutorialen igen.


Men nu börjar vi från början.

Öppna TSR Workshop.

  Så ser det ut, tryck på CREATE NEW PROJECT

  Så ser det ut, här kan du nu välja olika kategorier. (älskar det här programmet!)

Men vi ska använda oss av kläder så tryck på Clothing

    Här kan du välja vilket plagg du vill använda dig av. Om det ska vara tonåring, vuxen, barn, man, kvinna. Välj det plagget du vill ha eller tror är lättast att jobba med. En enkel t-shirt eller tröja är lättast.

  När du bestämt dig för vilket plagg du ska ha kan du namge plagget. Jag har för mig att inget ska försvinna om man ändrar ett plagg...men vill du vara 100% säker så ändra namnet, jag ändrar alltid namnet. Det räcker med att du sätter dit en 2 eller vad som helst eller skriv Hej eller det du vill att plagget ska heta, det är upp till dig!

Project Name: Kan du också ändra om du vill.

Så kommer det en ruta där det står att du är färdig, tryck på OK.

 

Så nu kommer vi till självaste Workshopen. (Min sim är svart i ansiktet, vet inte varför men det spelar absolut ingen roll, en del simmar kan bli brunrandiga över hela kroppen också men det spelar inte heller någon roll)

Där ser nu vilken tröja jag använde, den är till för tonåringar men om jag vill kan jag lätt klicka i vilka åldrar jag vill att den ska finnas i (de röda prickarna)

  Här kan du också trycka på Categories så kan du bestämma vilka kategorier den ska finnas i. Har du valt ett plagg därr IsHiddenInCAS är markerad så gör den omarkerad så du är säker på att den dyker upp i CAS sen (vid den röda pricken, den ska INTE vara markerad)

  Så trycker vi på Textures så detta kommer fram.

  Här trycker vi på Edit till Multiplier. (syns inte på den här bilden med Editknappen kommer upp när du markerar Multiplier)

  Då kommer denna ruta upp.

Tryck på Export (röda pilen)

  Då kommer det upp en sparruta. Spara vilken någonstans där du kommer att hitta den sen och ge den ett namn så du vet vad du ska öppna i bildprogrammet sen.    (STÄNG INTE NER WORKSHOP EFTER DET HÄR, HA PROGRAMMET IGÅNG HELA TIDEN)

  Öppna ditt bildprogram, i mitt fall photoshop. Sedan trycker du på File-open.. och öppnar filen du sparade nyss, multiplier bilden.

  Så ska det se ut då.


Tryck på File- Place....

och där hämtar du bilden som du vill ha på tröjan. Jag väljer en pokémon bild.

 

Redigera bilden som du vill ha den, sudda bort bakgrunden (det vita) om du inte vill ha den.   (TIPS! Tryck på Magic Wand Tool, den som ser ut som ett trollspö så kan du markera det du vill sudda bort, mycket enkelt!!!!)

  Så ser min bild ut nu.

Nu ska vi ändra lite på bilden så den passar på tröjan.

Tryck på Crop Tool (om du har photoshop) högerklicka och tryck på Free Transform. Det röda strecket på bilden nedan visar.

 

Förminska, vrid och flytta bilden så den sitter där du vill ha den på plagget.

  Såhär är kläderna uppbyggda iallafall..eller byxor har jag inte testat än men gissar på att det är lika. Arm-fram-bak-arm. (så du vet vart din bild hamnar)

  Högerklicka på Background och tryck på Layer From Background.

Sedan trycker du på den igen och tar bort den, antigen dra den till lilla papperskorgen där nere eller högerklickan och delete layer.

  Då ska det se ut såhär.

Tryck på File-save as (spara som) och spara den som D3D/DDS.

Spara denna med ett annat namn och se till att Alpha Channels INTE är markerad. Den rutan ska vara tom alltså!

(Tyvärr kan jag inte ta bild på det...vet inte varför.)


Sedan när du tryck på spara kommer denna ruta upp:

  Kolla på bilden här ovan vad det ska stå i rutorna så det blir rätt.


Så nu när vi har sparat våran bild som vi vill ha på tröjan ska vi gå tillbaka till Workshop, Ha photoshop (eller det du använder) kvar ifall du behöver ändra något.

  Tillbaka hit. Tryck på Overlay- edit.

  Tryck på Import (den gröna pilen) och öppna bilden du sparade i bildprogammet.

  

Sådär ska det se ut när du importerat bilden, tryck på Done.

  Så ska det se ut när det är klart. Sitter bilden för högt upp eller för långt ner så får du gå tillbaka till photoshop, ändra, spara och importera en den nya bilden på overlay.

När du är nöjd med tröjan så ska vi spara filen så vi kan öppna den med sims startprogram sen.   Tryck på File- export- To sims3Pack.

Där sparar du filen vart du vill. Du kan spara den i sims3  downloads mapp eller på skrivbordet, huvudsaken att du hittar den sen. Själv har jag gjort en mapp med saker jag gjort i workshop.

  Leta fram filen du sparade och dubbelklicka eller högerklicka och tryck på öppna, så ska sims startprogram öppnas och installationen sker automatiskt.


Kommer bara simsprogrammet upp men ingen installation så testa byt namn på filen till något kortare som inte innehåller ÅÄÖ så ska det funka.


Starta sims och kolla om det funkar!

Observera nu att du inte kan byta färg på bilden vi har lagt till.

Hur man gör det ska jag visa en annan dag!

Kan ni inte vänta så gå in på thesimsresourse (länk i menyn ->) och

kolla om det finns någon tutuorail där.


Visa gärna era resultat! Vore jättekul att se!


Har ni frågor så är det bara att fråga!!!









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tezz - 18 augusti 2014 16:26

Så the sims 4 demo har kommit ut. Ingen som har missat väl?? xzeeza heter jag på orgin om ni vill hitta mina simmar jag skapat, följ gärna! Tänkte visa lite simmar jag har gjort. Här är min allra första sim jag gjorde i demot!           ...

Av tezz - 28 april 2014 22:03

Jag har nu fixat en instagram där ni kan följa mig. Lillaminasims heter den.   Har haft lite problem med att få internet till min simsdator..     ...

Av tezz - 8 april 2014 09:53

Nu är det dags för mig att bli aktiv här igen! Jag brukar vara in och försöka påbörja något men har aldrig något att skriva om. Så gå till min omröstning och bestäm vad ni vill läsa!   Så vad gör jag i mitt sims nu? Min sim hittade en porta...

Av tezz - 15 december 2013 18:02

   Ny sim..Hon ska föreställa en groda, en männsklig (simlig) groda :)        Ska bli kul och se hur deras barn ser ut sen! :) ...

Av tezz - 6 december 2013 17:39

Ville göra en annorlunda sims nu när jag har fixat lite mods på den här datorn. Tänkte göra henne extremt ful men så när jag drog ner näsan en bit kom jag på en ny idé!Så här är min 'elefant'       Inte jättesnyggt men är så nyfiken på hur he...

Presentation


Här kan ni läsa om tips, fusk, serier, byggen och allt om sims!

Translation

Fråga mig

39 besvarade frågor

Mejla mig!

lillaminasims@hotmail.se

 

Mejla mig vid frågor, om ni vill lämna bilder eller vid tävlingar

Omröstning

Dags för mig att bli aktiv här igen!! Vad vill ni läsa?
 Tips på nedladdningar
 Tutorials om husbygge/inredning
 Tutorials i skapa en värld
 En ny serie
 Utmaningar (som serie typ)
 Annat (kom gärna med tips!!)

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Tutorials

 


Ovido - Quiz & Flashcards